Pokrokové značky: Dell stvoril vizionár a cieľavedomý rebel
Napísal: Péter, furbify 17. 03. 2022 08:14Značka Dell patrí do trojice najväčších svetových výrobcov a dodávateľov notebookov, monitorov a stolných počítačov. Stvoril ju syn zubára a nadanej obchodníčky. Kde vznikol nápad, z ktorého sa vyvinul technologický gigant a výroba, ktorá si zakladá na kvalite, praktickosti a cenovej dostupnosti?
Len máloktorá firma je hviezdou, ktorá oslní už pri svojom zrode. Značka Dell sa rozžiarila veľmi rýchlo. No neznamená to, že bez akéhokoľvek úsilia. Počiatky spoločnosti ako takej siahajú do roku 1984 a viažu sa k menu Michael Dell. Nádejný lekár si ako študent Texaskej univerzity v Austine začal v priestoroch internátnej izby rozbiehať počítačový biznis. Dal mu názov PC’s Limited.
Turbo PC – šťastná hviezda začiatočníka
M. Dell mal odhodlanie, víziu aj obrovské šťastie – keď sa kvôli perspektívnemu podnikaniu rozhodol odísť zo školy, rodina ho podporila investíciou vo výške 300 000 dolárov! A že to nebol omyl a Michael v sebe ukrýva riadny kus potenciálu, vyšlo najavo hneď v roku 1985, keď jeho spoločnosť uviedla na trh svoj prvý počítač: Turbo PC. Mal hardvér s 8 MHz procesorom Intel 8088, 10 MB pevným diskom, 5,25-palcovou disketovou jednotkou a predával sa za 795 dolárov.
Vcelku novou zaujímavosťou bolo, že spoločnosť ponúkala zákaznícky servis. V počítačovom svete sa rozbehla nebývalá expanzia. Spoločnosť PC’s Limited totiž rozširovala svoje produktové portfólio, inzerovala svoje zariadenia v amerických technologických časopisoch a spustila aj priamy predaj koncovým spotrebiteľom. V prvom roku svojej činnosti zarobila viac ako 73 miliónov dolárov.
Prvý veľký úspech nebol naplnením Michaelových cieľov. Svoju cestu ešte len štartoval. Spoločnosť sa v roku 1988 premenovala na Dell Computer Corporation, vstúpila na burzu a rozhodla sa pre postupnú expanziu do celého sveta. Bolo to ďalšie dobré rozhodnutie. Už v júni 1988 vzrástla kapitalizácia Dell Computer Corporation o 30 miliónov dolárov – na 80 miliónov amerických dolárov. Na tento nesmierny úspech reagovali aj médiá: časopis Fortune zaradil v roku 1992 Dell Computer Corporation do zoznamu 500 najväčších svetových spoločností. Michael Dell sa stal historicky najmladším generálnym riaditeľom prestížnych spoločností z rebríčka časopisu Fortune.
Úspech vydretý cieľavedomosťou
V roku 1993 sa počítače Dell začali predávať v maloobchodných predajniach, ako je Walmart. Výsledkom bol dodatočný ročný príjem 125 miliónov dolárov. Bain Kevin Rollins, konzultant spoločnosti, však presvedčil Michaela Della, aby maloobchodný predaj ukončil. Veril, že z dlhodobého finančného hľadiska nebude výhodný. A mal pravdu – marže v maloobchode boli veľmi nízke, v roku 1994 sa tento typ obchodu oplatilo zastaviť. Krátko na to šikovný Rollins vstúpil do spoločnosti na plný úväzok a stal sa jej prezidentom a generálnym riaditeľom.
Významným medzníkom bol aj rok 1996, v ktorom spoločnosť Dell spustila predaj produktov prostredníctvom svojej webovej stránky. Od roku 1997 do roku 2004 spoločnosť ďalej rástla a získavala podiely na trhoch konkurentov. Konkurenční predajcovia počítačov ako Compaq, Gateway, IBM, Packard Bell a AST Research mali v tomto období rozsiahle problémy a nakoniec opustili trh. V roku 1999 sa Dell stal najväčším výrobcom počítačov.
Vedeli ste, že?
Úspechy M. Della sa z počiatku kariéry preniesli až do súčasnosti. Dell Inc. je svetovým dodávateľom počítačov číslo 3. Prekonávajú ho len značky HP (patrí jej prvá pozícia) a Lenovo (druhá pozícia). Dell poskytuje širokú škálu technologických produktov pre spotrebiteľský, vzdelávací, podnikový aj vládny sektor. Okrem stolných počítačov a notebookov ponúka sieťové servery, systémy na ukladanie dát, tlačiarne, ethernetové prepínače a periférne zariadenia, akými sú displeje a projektory. Takmer 38-ročná história je bohatá aj na pokroky, vďaka ktorým možno Dell Inc. vnímať ako lídra počítačového trhu. Samotný Michael Dell sa stal v roku 2016 generálnym riaditeľom novovzniknutej spoločnosti Dell Technologies.
Kvalita ako hodnota systematického vývoja
Notebooky, stolné počítače, tlačiarne ani serverové systémy sa neoznačujú za jedny z najlepších len tak. Za ich vývojom a postupným šperkovaním do dokonalosti stojí niekoľko desiatok rokov práce a zlepšovania. A práve to je aj príbeh značky Dell.
V súčasnosti je vnímaná ako najkonzistentnejšia a najprogresívnejšia značka notebookov a celkovo patrí k najväčším dodávateľom počítačov na svete. Paradoxne, ako americká nadnárodná počítačová spoločnosť so sídlom v texaskom meste Round Rock, je len jednou zo značiek, ktoré dodávajú spoľahlivé a cenovo dostupné počítače nielen na kancelárske a domáce využitie. V čom spočíva výnimočnosť portfólia jej notebookov a ostatných produktov? Čo je pre Dell typické?
Ponúkame vám prehľad 5 najväčších a najviac oceňovaných benefitov značky Dell:
1. Dôraz na dizajn
Estetika a dizajn patria k faktorom, ktoré dokážu popularitu a úspech produktu doslova znásobiť. Dizajn notebookov Dell je priamočiary, čistý, bez rušivých prvkov či prehnaných ozdôb. Dokonale korešponduje s požiadavkami mladej generácie i minimalistickým cítením väčšiny manažérov a všetkých, ktorí žiadajú, aby aj notebook dotváral ich osobný štýl.
Skvelým reprezentantom je Dell Latitude 7370, ktorého výhodami sú aj 8 GB vnútorná pamäť a pevný disk s veľkosťou 128 GB. Je vhodný aj pre „vyznávačov“ praktickosti a skladnosti. Vďaka svojmu 13-palcovému displeju sa zmestí takmer všade. Dell kladie dôraz na kombináciu kvality použitých materiálov a vkusného dizajnu. A že sa mu to dlhodobo darí, to potvrdzuje jeho pozícia v silnom konkurenčnom prostredí.
2. Cenová dostupnosť
Dell chce byť zárukou cenovej dostupnosti. Notebooky, stolné počítače i monitory ponúka vo verziách prémiových, pracovných, štandardných na každý deň až po lacnejšie zariadenia. Nižšia cena však nesmie znamenať nižšiu kvalitu. Presvedčí vás o tom aj Dell Latitude 3380, ktorý v porovnaní s inými značkami predstavuje z hľadiska funkcií jeden z najkvalitnejších a cenovo najdostupnejších notebookov. Jeho ďalším nasledovateľom je aj veľmi štýlový monitor Dell Professional P2213 s uhlopriečkou až 55,8 cm, ktorý je zasa vhodný pre fanúšikov stolných počítačov. Nielen tie, ale aj mnohé iné vás presvedčia, že v rámci rovnakého cenového rozpätia ponúka značka Dell kvalitnejšie produkty ako ostatní konkurenti na trhu.
3. Záručná doba
Záručná doba je jedným z dôležitých kritérií, ktoré rozhodujú o voľbe konkrétneho nového počítača či notebooku. Dell síce na svoje zariadenia poskytuje štandardnú jednoročnú záruku, no možno ju predĺžiť až na päť rokov. Zaujímavosťou je, že aj repasované notebooky Dell majú kvalitatívne a funkčné parametre, ktoré dovoľujú ponúknuť ich koncovému klientovi opätovne so zárukou. Spoločnosť Furbify poskytuje až 3-ročnú záruku na takto renovované produkty. V prípade poruchy v záručnom období zabezpečí kuriéra a bezplatný servis.
4. Bezpečnosť
Zariadenia značky Dell vedú aj v úrovni bezpečnosti. Disponujú veľmi pokročilými bezpečnostnými riešeniami, ktoré zahŕňajú komplexné šifrovanie, pokročilú autentifikáciu a lepšiu detekciu škodlivého softvéru. Bezpečnostné opatrenia sú navrhnuté tak, aby chránili údaje používateľa prostredníctvom upozornení.
5. Neustále napredovanie
Charakteristickou črtou spoločnosti Michaela Della sú inovácie, ktorými svoje produkty posúva na čoraz vyššiu úroveň. Dôkazom je napríklad notebook Dell Latitude 3301 s 240 GB pevným diskom, ktorý aj vďaka kombinácii dizajnu a funkcií patrí medzi klenoty značky Dell a spĺňa požiadavky náročnejších používateľov.
A čo mínusy?
Každá minca má dve strany, preto aj značkové notebooky a počítače môžu mať čosi ako slabšie miesta. V prípade značky Dell sa hovorí hlavne o jednom: vyššej hmotnosti. Treba uznať, že Dell má kategórie notebookov, ktoré sú o niečo ťažšie ako iné na trhu. Sú to však odolné pracovné a tzv. workstation notebooky, čo je dané kvalitou a odolnosťou použitých materiálov.
Hmotnosť notebookov Dell sa zväčša pohybuje od 1,2 do 2,4 kg. Aj na stránke furbify.sk je z čoho vyberať. O značke Dell možno oprávnene povedať, že vyniká výhodami, ktoré prípadné nevýhody výrazne prevyšujú.
Spoločnosť Dell podáva pomocnú ruku
Dell Inc. patrí k lídrom na trhu, no radí sa k firmám, ktoré sa svoj úspech snažia premieňať na všeobecné dobro: „Naše dedičstvo dobra je záväzkom spoločnosti Dell, a to zaviesť technológiu a odborné znalosti tam, kde to môže priniesť to najlepšie pre ľudí a planétu.“ To uvádza značka na svojej oficiálnej stránke.
V početných darcovských programoch sa zameriava na globálne problémy, pričom jej hlavnými témami dnes sú:
- Odstránenie technologickej medzery vo vzdelávaní.
- Objavy v oblasti liečby rakoviny u detí.
Empatia a charitatívna pomoc zostávajú hlavnými posolstvami firmy. Okrem darcovských projektov sa Dell zapája do sponzorstiev a zelených a recyklačných programov, ktoré tvoria aj podstatnú časť jej marketingu. „Vyberáme príležitosti, ktoré prezentujú naše produkty a technologické riešenia, posilňujú osobnosť našej značky, sú v súlade s ňou i obchodnými stratégiami,“ píše spoločnosť Dell.
Okrem toho sa v súčasnosti rozhodla opustiť ruský trh, čím sa zaradila ku globálnym spoločnostiam, ktoré biznis nepovýšia nad základné ľudské práva a slobody.
Inovácie na trhu
Dell Inc. patrí k špičke vďaka viacerým aspektom. Od svojho založenia má takmer jedinečnú pozíciu a ovplyvňuje trendy v technologickom a počítačovom sektore. Napreduje skôr definovaním než len prostým zachytávaním nových možností v oblasti výpočtovej techniky, a to pre domácnosti, malé firmy aj podniky.
Výskumné a vývojové úsilie spoločnosti sa dnes rozprestiera po celom svete. Na tvorbe každého produktu sa podieľajú poprední dizajnéri a vývojoví inžinieri. Dell, to je nikdy nekončiaci záväzok – dodávať nové a lepšie riešenia a vyrábať zariadenia, ktoré presne zodpovedajú potrebám zákazníkov.